Rodzaje przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (a więc kwalifikujących się do wykonania Raportu o oddziaływaniu na środowisko – dalej: ROŚ lub Raport) zostały określone w § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839). W tym samym rozporządzeniu w § 2 ust. 2 i 3 wskazano przypadki zmian dokonywanych w obiektach, które podlegają również kwalifikacji jako przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.
W celu złożenia wniosku o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (dalej: DŚU) należy dokonać kwalifikacji przedsięwzięcia odpowiednio do:
Grupy przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (§ 2 ust. 1 powyższego rozporządzenia) – wówczas wymagane jest opracowanie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (ROŚ) i pełna procedura oceny oddziaływania na środowisko,
Grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek oceny oddziaływania został określony opinią lub postanowieniem właściwego organu – istnieje wtedy konieczność opracowania ROŚ i przeprowadzenia procedury oddziaływania na środowisko
Zakres przedstawianych informacji
Zakres informacji, które powinny znaleźć się w prawidłowo przygotowanym Raporcie, został określony w art. 62 i 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Rodzaj przedsięwzięcia determinuje sposób wykonania ROŚ – Raport może stanowić bardzo zwięzłą lub bardzo rozbudowaną dokumentację. W trakcie trwania procedury uzgadniania i opiniowania ROŚ, często mają miejsce nawet kilkakrotne wezwania w zakresie wyjaśnienia lub rozszerzenia niektórych danych i informacji w ROŚ, co w głównej mierze wpływa na znacznie dłuższy czas trwania całego postępowania w sprawie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach niż w przypadku tej samej procedury opartej o KIP i zakończonej po analizie KIP uzyskaniem DŚU.
Inwentaryzacja przyrodnicza zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt. 2a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko jest załącznikiem obligatoryjnym do Raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Nasza firma współpracuje z zespołem przyrodników na terenie całej Polski – pozwala to nam na sporządzanie projektów i szeroką współpracę z inwestorami nieograniczoną zasięgiem regionalnym. Dodatkowym atutem takiego rozwiązania jest korzystna oferta dla inwestora praktycznie w każdej lokalizacji w kraju.